Recensie: The Return of the Muses – Public values in professional practices

Bron TPC 4 – augustus 2017
Laatste bijgewerkt op dinsdag 05 september 2017 om 08.18

Bart van Rosmalen, Utrecht: Uitgeverij IJzer, 2016, 239 blz., ISBN 9789086841424

Bart van Rosmalen heeft dit in het Engels geschreven en uitgebrachte boek geschreven voor professionals die niet blind de protocollen van hun professie willen volgen. Van artiesten tot advocaten en vaningenieurs tot zorgverleners, die de grenzen van hun professie willen passeren op zoek naar nieuwe skills, professionaliteit en samenwerking. Zij die sociaal bij willen dragen aan de zingeving en betekenis van hun werk. Zij die een professionele tegenkracht of bijzonderheid willen realiseren. Van Rosmalen is in zijn boek geïnspireerd door MacIntyre’s werk en als het over zingeving gaat door dat van Karl Weick.

Van Rosmalen gebruikt hier de mythe van de Muses, die de heroïsche daden van de goden bezingen in een voorstelling, al vertellend, spelend en delend. Dat creëert een gemeenschappelijke grond zonder hiërarchie en protocollen, met een groot intrinsiek effect. De lezer wordt in negen hoofdstukken meegenomen langs professionele tegenkracht, de reis, de vertellingen, het spel, het maken, het delen, de voorstelling, conversatie als theater en de richting (voor het ontwerpen en het vormen van slim doordachte werkprocessen met een goede balans tussen persoonlijke en publieke waarden). De intrinsieke motivatie van de professional conflicteert in de praktijk van veel werk met de externe oriëntatie op macht, geld, en status. Die spanning tussen professionele behoefte en organisatielogica beschrijft Van Rosmalen aan de hand van zijn eigen ervaringen. Wanneer is goed werk goed? Daar zit ook altijd een ethische component aan vast. Al met al een boeiend, wetenschappelijk zeer verantwoord, maar moeilijk te doorgronden boek over publieke waarden in de professionele praktijk. Geschikt voor mensen die willen reflecteren op hun professionele bijdrage.

Gepubliceerd op: woensdag 30 augustus 2017 om 16.03
Laatste bijgewerkt op: dinsdag 05 september 2017 om 08.18