Recensie: Toekomst van de bestuurskunde

Bron TPC 1 – februari 2018
Laatste bijgewerkt op donderdag 22 februari 2018 om 14.59

Philip Marcel Karré, Thomas Schillemans, Martijn van der Steen, Zeger van der Wal (red.), Den Haag: Boom Bestuurskunde, 2017, 146 blz., ISBN 9789462367753

In dit boek bundelde de redactie de artikelen die tussen herfst 2015 en voorjaar 2017 verschenen in het tijdschrift Bestuurskunde. Als geïnstitutionaliseerd vakgebied bestaat de bestuurskunde 40 jaar. De realiteit van het kenobject, het institutioneel kader van en het onderwijs in de bestuurskunde veranderen.

Hoe verhouden de Nederlandse bestuurskundigen zich tot de Europese? Wat leverden de door de Vereniging voor Bestuurskunde georganiseerde debatsessies over de ambities en prestaties van hetvakgebied op? Wat kun je concluderen op basis van de juryrapporten van de Van Poelje Jaarprijs voor het beste bestuurskundige proefschrift op? Achtereenvolgens:: de enquête­resultaten van een onderzoek naar wat we hebben aan bestuurskundigen! Een verslag van gesprekken met tien jonge recent benoemde hoogleraren. De vaardigheden die noodzakelijk zijn om effectief te kunnen opereren in de complexe dynamische omgeving van de 21e eeuw. De intellectuele grondslagen van de bestuurskunde en de bekritiseerde kunstmatige scheiding tussen politiek en bestuur en de weg naar bestuurskunde als politieke wetenschap. Het achtste en laatste hoofdstuk is een persoonlijk slotakkoord op basis van het analysekader van Burawoy, waarmee een onderscheid gemaakt kan worden tussen academische, praktijkgerichte, kritische en publieke bestuurskunde.

De verschillen in Europa zijn groot. De Nederlandse bestuurskunde staat op de kaart. De historische ontwikkeling is multidisciplinair, nationaal en toepassingsgericht (projectmatig) en ontwikkelt zich tot een meer mono­disciplinair en internationaal-academisch excellent vakgebied. De proefschriften ken­­merken zich door verschil in school of thought en gooien hoge ogen in toptijdschriften, op congressen en strijken met de helft van de onderzoeksprijzen. Het lijkt erop dat de bestuurskunde op sommige momenten te zelfreferentieel is geworden en dat de methode in plaats van het vraagstuk te leidend is. Het boek sluit af met een agenda (acht punten) met uitdagingen en kansen voor de bestuurskunde. Niet SMART-gedefinieerd maar wel zeer herkenbaar.

De auteurs verzorgden een heel toegankelijk overzichtswerk over de staat van de bestuurskunde, overigens meer reflectief dan toekomst-beschrijvend, aansluitend bij de titel van het boek.

Gepubliceerd op: donderdag 22 februari 2018 om 14.51
Laatste bijgewerkt op: donderdag 22 februari 2018 om 14.59